seo - پردازشگر جست و جوی گوگل
- پردازشگر جست و جوی گوگل
چند بخش دارد :
- یک رابط کاربر
- موتوری که پرس و جوها را ارزیابی کرده و با اسناد مرتبط تطبیق میدهد
- یک قالب بند نتایج
امتیاز صفحه سیستمیست در گوگل برای رتبه بندی صفحات وب. صفحهی با امتیاز بالاتر مهم تر از بقیه در نظر گرفته میشود و در سطح بالاتری نسبت به یک صفحه با امتیاز پایین تر قرار میگیرد. گوگل بیش از صد فاکتور را در محاسبهی امتیاز صفحات در نظر میگیرد و تعیین میکند کدام اسناد ارتباط بیشتری با موضوع جست و جو دارند. مثلاً شهرت صفحه ، موقعیت و اندازهی اصطلاحات جست و جوی درون صفحه ، نزدیکی اصطلاحات جست و جو به یکی دیگر درون صفحه و...
گوگل هم چنین تکنیکهای ماشین یادگیرنده را برای بهبود کارایی خود به طور اتوماتیک با یادگیری روابط و وابستگیهای درون دادههای ذخیره شده به کار میبرد. مثلا سیستم تصحیح کننده – هجی کننده از تکنیکهایی برای کشف املاهای مشابه دیگر استفاده میکند. گوگل از فرمولهایی که برای محاسبهی این ارتباطات استفاده میکند ، محافظت مینماید. آنها برای بهبود کارایی و کیفیت میباشند و از جدیدترین تکنیکهای استفاده شده توسط اسپم سازها زرنگ تر هستند.
اندیس گذاری متن کامل وب به گوگل این امکان را میدهد تا از تطبیق دهی سادهی تنها یک اصطلاح جست و جو فراتر رود. گوگل به صفحاتی که اصطلاحات جست و جو را نزدیک به هم دارند و به همان ترتیبی هستند که در پرس و جو آمده اند ، اولویت بالاتری میدهد. گوگل هم چنین میتواند عبارات و جملات چند کلمه ای را مطابقت دهد. چون گوگل کد HTML را به همراه متن داخل صفحات اندیس گذاری میکند ، کاربران میتوانند جست و جو را به جایی که اصطلاحات پرس و جو در بدنهی HTML قرار دارند محدود کنند. مثلاً در Title ، در URL در Body و در پیوندهای به صفحات. این امکانات در فرم جست و جوی پیشرفتهی گوگل و با استفاده از عملگرهای جست و جو ارائه شده اند.
شکل (1-1) مراحل کار گوگل
با توجه به شکل 3-2 بیایید ببینیم گوگل چگونه یک پرس و جو را پردازش میکند :
1. سرویس دهندهی وب پرس و جو را به سرویس دهندهی اندیس میفرستد. محتویات سرویس دهندهی اندیس شبیه اندیس انتهای یک کتاب میباشد. این میگوید که کدام صفحات شامل کلماتیست که را هر اصطلاح پرس و جوی ویژه مطابقت دارد.
2. پرس و جو به سرویس دهندهی مستندات که اسناد ذخیره شده را بازیابی میکند ،فرستاده میشود. برای شرح هر یک از نتایج جست و جو خلاصه ای از آنها ایجاد میشود.
3. نتایج جست و جو در کسری از ثانیه به کاربر بر میگردد]18[.